Je hebt je doelen voor 2019 waarschijnlijk al gedefinieerd. Doelen waar jij blij van wordt en die helemaal bij jou passen. Althans dat hoop ik. Want dan is de kans van slagen hoog. En de kans dat mensen zich door jouw geïnspireerd voelen is dan ook erg groot. Want er zit een hele grote groep mensen op JOUW content te wachten.

Misschien vind je het moeilijk om te geloven dat juist iedereen – lees: jouw doelgroep – door uitgerekend jouw teksten geïnspireerd worden. Een stemmetje in jouw hoofd zal zich waarschijnlijk regelmatig afvragen: “wie ben ik nu helemaal om te denken dat mijn inspiratie ook door maar iemand op prijs gesteld wordt?”.

Gelukkig weet je zelf diep van binnen dondersgoed dat dat niet zo is. En dat er wél een hele grote groep is die juist op jouw content zit te wachten.

  • Met jouw woorden
  • Met jouw invalshoeken
  • Met jouw visie

Dán raak je ze. Maar hoe zorg je ervoor dat je deze status bereikt?

Consequent inspiratie leveren is de sleutel voor jouw succes.

Jouw doelgroep moet op jou –bewust of onbewust- kunnen rekenen. En dat doe je niet door zo nu en dan lukraak een blog te schrijven, maar door regelmatig inspiratie te leveren.

En met leveren bedoel ik: uitdragen, publiceren. Pas dan maak je jouw inspiratie bereikbaar voor iedereen uit jouw doelgroep.

Een blogkalender waar je je aan houdt, helpt je hiermee. Een blogkalender maken zal nog wel lukken, maar je eraan houden is een lastige. Maar: Het lukt je wel als je je blogkalender op een hele logische manier opbouwt. Dan zul je er steeds minder moeite mee hebben om dit consequent vol te houden.

De kern van de blogkalender: blog naar jouw doelen in 5 stappen

Stap 1 Heb jouw doelen voor het nieuwe jaar goed voor ogen.  Schrijf ze op en schrijf daar ook bij waarom je dit jouw doelen zijn: waarom wordt hier de wereld mooier van? Als jij deze doelen bereikt: wat verandert er dan voor veel mensen?

Stap 2 Verwerk deze doelen in stappen, in hele concrete mijlpalen voor jouw bedrijf. Deze vul je in in de blogagenda.

Bijvoorbeeld:

  • Ik ga 2 x een FB-community opzetten over onderwerp XXX
  • Ik lanceer daarbij 2 keer – in april en in oktober- mijn product
  • Ik ga 4 x een lezing/workshop leiden waarna ze mijn programma kunnen kopen.

Stap 3 Verwerk deze mijlpalen in jouw agenda. Bepaal de frequentie en data waarop je wilt publiceren en vul de mijlpalen bij de daar bijhorende data in.

Stap 4 Bepaal de onderwerpen van jouw blogs. Werk vervolgens per mijlpaal terug: wat moet de lezer weten om geïnteresseerd te raken in (bijvoorbeeld) mijn community? Wat moeten ze daarvóór weten om überhaupt in mijn onderwerp geïnteresseerd te raken? Vul deze onderwerpen in. Als het goed is, heb je nu een mooie flow gemaakt vanaf het moment dat jouw lezers nog van niets weet totdat het punt van actie bereikt wordt (jouw mijlpaal).

Stap 5 Als je de onderwerpen hebt bepaald, kun je gaan inplannen wanneer je gaat schrijven. Schrijftips over structuur, inspiratie et cetera vind je op mijn inspiratiepagina.

Zorg ervoor dat jouw doelgroep ALTIJD iets aan jouw blog heeft. Lees hierover mijn blog over hoe je waarde levert aan jouw lezer.

Ga aan de slag en ervaar dat het haalbaar is om consequent te bloggen

Met een blogkalender weet je altijd waarvoor je blogt. Waarom jouw lezer dit moet weten en waarom het goed is om jouw doelen van 2019 te halen. Deze innerlijke drive maakt het consequent bloggen veel gemakkelijker (en leuker!).

 

De foto die ik voor deze blog heb gebruikt, is van Gaby QB.