Klanten hebben belachelijk veel keuze.

Van wie ze iets aannemen.

Wie ze volgen.

Van wie ze iets kopen.

Van wie ze nóg iets kopen. En nóg iets.

 

En jij kunt die ‘wie’ zijn

Zóveel mensen bieden precies hetzelfde aan wat jij aanbiedt. Maar jij bent en doet wél anders, jij hebt wél dat speciale waar een deel echt op zit te wachten.

En dat klopt. Maar dat moet jouw bezoeker dat ook zien, lezen, ervaren. En dat kan niet met jouw mooie statische website, maar wel met jouw blogs en jouw posts.

Ga es na: van wie heb jij de laatste tijd online iets gekocht? Wie heeft jou de laatste tijd geïnspireerd?  Waren ze regelmatig zichtbaar? Kwamen ze regelmatig voorbij? 

Hoogstwaarschijnlijk wel.

Ben jij zelf ook regelmatig, écht regelmatig, aanwezig voor jouw klanten? 

Je zou het in ieder geval wél moeten doen.

Weest niet getreurd (maar word blij!) : Jij kan ook diegene zijn die wél altijd aanwezig is, die regelmatig waarde geeft en waar jouw klanten op kunnen rekenen.

Pak die kans op

Dat consistentie belangrijk is, vinden we OVERAL terug. Ik hoef niet uit te leggen wat er toe bijdraagt dat Sven Kramer na 10 jaar nog steeds de allerbeste allrounder is.

Hij traint consequent.

Waarschijnlijk vind je het een bijzonder voor de hand liggende voorwaarde (want dat is het ook).

Het geldt ook voor mijn het sportniveau waar ik me in begeef.  Sommige hardloopbeginnelingen uit ons dorp wilden niet met mij lopen omdat ze mij altijd zagen lopen en omdat ik toch veel te snel voor hen was.

Maar… bij mij kwam de klad erin.

En toen gebeurde het…

Op het jaarlijkse loopevenement bij ons het dorp zag ik diezelfde beginnelingen staan. ‘Leuk’ dacht ik nog nietsvermoedend. Maar daar waar ik me even later het snot voor ogen liep, alles op wilskracht deed omdat ik het me niet kon veroorloven achter die beginners te lopen, liepen zij – net vóór mij- kwekkend over de finish. Ik schaamde me voor mezelf en alles werd duidelijk: Zij liepen WEL 2x in de week.

Niet zo hard als ik.

Maar zij deden het wel.

Ikke niet.

Ik hield me niet aan mijn belofte die ik naar mezelf toe had gemaakt. 

Je kunt je voorstellen dat dit precies zo ook voor niet-fysieke inspanningen geldt. Als jij jouw doel wilt halen, is consistentie het aller belangrijkst.

Publiceer met die frequentie die bij jou past.

Het enige dat je moet doen is je eraan houden. En dat kan écht!

Zo blog jij consequent!

Hoe zorg je ervoor dat je iedere – week – 2 weken – maand – er écht bent? Hoe zorg je ervoor dat jouw klanten op jou kunnen en uiteindelijk gáán rekenen?

  1. Wakker jouw innerlijke motivatie aan.

Definieer WAAROM je consequent wilt bloggen. Wat wil je ermee bereiken? Koppel direct een duidelijke WAAROM aan jouw blogacties. Jouw innerlijke drive wordt nu aangewakkerd.  In plaats van ‘pffff, ik moet nog een blog schrijven’  kun je al voor je zien dat je met die blog alweer een stapje dichter bij jouw doel bent.

  1. Make it a habit

Om consequentie te halen, moet het een gewoonte worden. Je vraagt je ook niet iedere avond af of je nu wel of niet je tanden gaat poetsen. Zo moet je ervoor zorgen dat ook het bloggen niet afhangt van wel of geen tijd en zin: je doet het gewoon.

  1. Plan het in en blok de tijd

Blok tijd in jouw agenda om content te maken en DOE het ook. Je kunt nu gemakkelijker ‘nee’ zeggen tegen de buurvrouw die voorstelt om 10:00 uur samen een kopje koffie te drinken. Want je kunt nu een hele bewuste keuze maken: kan de buurvrouw mij met een kopje koffie weerhouden van mijn doel? En in 99% zal het antwoord ‘nee’ zijn. Tijdens dit blok, blog jij gewoon. Punt.

  1. Maak jouw resultaten concreet

Houd de resultaten bij. Maak een sheet met de titels van jouw blog, de datum, het aantal bezoekers op jouw pagina en wat het gedaan heeft op Social Media. Je kunt zo al echt blij zijn dat ook maar iemand het gelezen heeft! Hoera, je bent al weer een stapje dichter bij jouw doel!

  1. Integreer consistentie in je hele leven

Train je consistentievermogen ook op andere manieren. Kijk wat je jezelf allemaal voorneemt. Wat je écht wilt doen. Denk aan iedere week je huis poetsen, je sportschema volgen, iedere maand jouw oudtante een kaartje sturen.

Het gaat erom dat je de afspraak die je met jezelf hebt gemaakt, ook nakomt. En als je dat nou op andere vlakken ook doet, gaat je het steeds gemakkelijker af.

Als je hier bewust mee aan de slag gaat, zul je zien dat het steeds minder en minder moeite kost. Sterker nog: je houdt tijd en veel positieve energie over. Je zult het zien!

 

De foto is gemaakt door Xochi on Unsplash