Ik schrijf vaak over bloggen. Voor meer content. Voor gemakkelijke zichtbaarheid. Maar ook omdat er beter van wordt en nog belangrijker: je vóelt je er beter door: je krijgt een helder beeld van waar je naar toe wilt, je zelfvertrouwen in het ondernemerschap groeit. Want wauw, wat een content heb je op je website verzameld. En wat een bák aan ideeën krijg je er zo ongemerkt bij voor nieuwe dingen in je bedrijf.
Maar toen ik vaak bij voor ondernemingen werkte, kreeg ik vaak de opmerking dat bloggen zoveel tijd kost en het toch niet direct iets oplevert. Oh man oh man oh man, dit is zo niet waar! Even een testje:
Jij zoekt een oplossing voor een probleem.
Er is een aantal potentiële helpers of bedrijven waar jij zaken mee wilt doen.
De ene heeft een práchtige website waar op staat wat ze doen.
De andere heeft een website met een pagina waar heel veel actuele inzichten tips en andere waarde staat. Geschreven. Vanuit een persoon. Vanuit een heus iemand!
Waarin heb jij meer vertrouwen? Ik zou het wel weten. Jij waarschijnlijk ook. Er van uitgaande dat de rest ook goed verzorgd is natuurlijk.
Blogs zijn het allerbeste visitekaartje die je zó simpel en snel kunt uitdelen. Op jouw blogpagina zie je dan in één oogopslag dat jij het beste met de lezer voor hebt (immers, je deelt continue bruikbare waarde), dat jij actief bent en dat jij de trends voor mij al bijhoudt.
Voorwaarde is wel dat de blogs authentiek zijn. Tuurlijk gebruik je inzichten die jij weer van iemand anders hebt gehoord: alles is al ooit es opgeschreven. Alleen... niet zoals JIJ dat zou doen. Dus niet waardoor jouw klanten zich aangetrokken voelen.
Schrijven vanuit jezelf, moeilijk? Nope.
Het is juist zoveel gemakkelijker als je de dingen schrijft zoals je ze ook zou willen zeggen. Geen gedoe met regels, lengtes, vaktermen - want-oh-anders-word-ik-niet-serieus-genomen of het weglaten van woorden die je éigenlijk wel wilt gebruiken, maar toch maar niet doet omdat... [fill in the blank].
Nee, gewoon schrijven. Begin maar alvast.