Op wie ben je verliefd? Op iedereen. 

Dat is dus onaantrekkelijk, óók in het zakenleven.

Prachtig idee, mooi product of écht een goede dienst.

Allemaal om de wereld mooier te maken.

Website op orde en ervaring zat. Iedereen mag komen! Maar… niet iedereen wil je. En daardoor komen er niet genoeg. Er is een oplossing: communiceer niet met iedereen. Huh?!

Hier een paar tips:

  1. Verfijn je doelgroep. Kies de belangrijkste groep mensen uit je doelgroep waaraan je het meeste verdient of denkt te verdienen. En verfijn die selectie steeds meer. Wat beweegt ze precies? Hoe ziet hun dag eruit? Wat lezen ze? Waar brengen ze hun vrije tijd door?
  2. Ga daarmee aan de slag. Communiceer voor hén. Praat enkel en alleen tegen die doelgroep.
  3. Zorg ervoor dat jouw marketingcommunicatie voor hen is. Dit houdt in dat je je website, je free publicity artikelen, de fora, etc op díe doelgroep afstemt.
  4. Je zult merken dat het leven er wat eenvoudiger op wordt. Je hebt nu een hele duidelijke klant voor ogen en kunt steeds goed afwegen hoe je communiceert. Bovendien bouw je een naam op voor die doelgroep: je wordt als expert gezien.

“Mooi bedacht, maar er zijn nog meer doelgroepen waaraan ik geld verdien!”

Klopt! Er zijn natuurlijk meer doelgroepen waarop jij je graag wilt richten.

  •  Maar stem je communicatie er niet op af. Anders krijg je ‘van alles een beetje niks’  in je communicatie ( nieuwsbrief, websitetekst, blogs). En dan word je onaantrekkelijk.
  • En stel nou, stél nou dat je écht hele duidelijke verschillende doelgroepen hebt. Herhaal stap 1 t/m 3 voor die doelgroep. Zorg ervoor dat zij op een communicatief anders benaderd worden. De inhoud van de nieuwsbrief of verwijzing naar jouw blogs en website verschilt dus.

Er zijn nu al ontwikkelingen gaande die n.a.v. het IP-adres een gedifferentieerde website kunnen laten zien. Ik krijg dus een andere content  te zien dan mijn buurman die ook jouw website bezoekt. Ik ben er van overtuigd dat dit de conversie enorm verhoogd, als je het maar goed, eerlijk en transparant doet…

Ik ben benieuwd naar jouw reactie. Heb jij ervaring met het nog verder specificeren van jouw doelgroep? Ik lees het graag in het commentaarveld hieronder!