Hooguit worden ze bewaard-om-ooit-nog-eens-te-lezen-als-er-tijd-over-is. Nooit dus.

Maar welke nieuwsbrieven worden wél gelezen?

Veel bedrijven ontwikkelen of verzamelen écht waardevolle informatie. Informatie waar de doelgroep geïnteresseerd in is.  Waarom worden ‘die dingen’ dan niet gelezen? Of beter: hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrieven wél gelezen worden? Een paar tips die je snel kunt invoeren.

  1. Noem je nieuwsbrief geen Nieuwsbrief in de onderwerpregel. Zeg zelf: maak jij tijd vrij om een nieuwsbrief te lezen? Nee, je maakt wél tijd vrij om waardevolle informatie tot je te nemen. Zeg dat dan ook . De onderwerpregel is de trigger om de mail te openen.

Welke onderwerpregel werkt het beste bij jouw doelgroep? Test het! Dat is gemakkelijk: bedenk twee krachtige onderwerpregels met verschillende invalshoeken of bewoordingen. Splits de doelgroep in tweeën stuur ze ieder dezelfde nieuwsbrief met verschillende onderwerpregels. En kijk welke beter geopend wordt. Dit is een goed uitganspunt voor de volgende nieuwsbrief. Blijf testen.

  1. Geen lappen tekst.Zorg ervoor dat je in de nieuwsbrief heel in het kort triggert ( hopelijk is dit de eerste paar regels van jouw verhaal) en link door naar de informatie op de website van jouw organisatie. Daar staat het hele artikel op, niet in de nieuwsbrief.
  2. Niet te veel onderwerpen. Durf eens te gaan voor één of twee onderwerpen. En kijk eens wat er gebeurt.
  3. Begin direct met het interessante van jouw boodschap. Bouw de tekst in de nieuwsbrief niet met een lange aanleiding op: mensen die het druk hebben gaan al weer door naar het volgende onderwerp, of vaker: ze klikken op het kruisje.
  4. Zorg ervoor dat de nieuwsbrief overzichtelijk is: Dit wil zeggen: een goede verhouding tussen de visuals, tekst en hyperlinks. Een mail met meer dan één hyperlink per onderwerp is verwarrend: de lezer denkt dat hij steeds iets mist als hij niet klikt.
  5. Gebruik titels die daadwerkelijk iets toevoegen. Laatst kreeg ik een nieuwsbrief van een bank. Ik snelde de koppen van de nieuwsbrief. Eén kop luidde: ”de winter komt eraan”. Tja. Het artikel ging over energie besparen. Een kopje met “minder energiekosten deze winter” was interessanter voor mij geweest.
  6. Schrijf de tekst alleen voor jouw doelgroep.

En zo zijn er nog veel meer tips. Ik kan er nog wel meer over schrijven. Laat me weten of ik je kan helpen om je nieuwsbrief datgene te laten doen waarvoor jij het ooit voor in het leven hebt geroepen!