We bloggen om er beter van te worden. Niet alleen jij, maar de hele wereld. Of op z´n minst jouw doelgroep. Op welk vlak dan ook. Je wilt dat de wereld mooier wordt door jouw inzichten. Door jouw visie of jouw missie. Door te bloggen inspireer je mensen: Er wordt ergens weer een zaadje gepland of misschien is jouw blog wel het water dat het eerder gezaaide nodig heeft om te groeien. Jouw doel is dan bereikt: er zijn weer mensen geïnspireerd.  (En van dit laatste zinnetje word ik weer zó blij!)

Maar soms kun je ook willen dat ze daadwerkelijk iets dóén met jouw blog. Ik heb dat in ieder geval wel. Ik hoop ook echt dat mijn lezers niet alleen denken: ‘oh dat is inderdaad zo’ , maar dat ze er die dag ook es mee aan de slag gaan. Iets proberen.

Daarom verwerk ik heel vaak een stappenplan in mijn blogs.

Vind je een stappenplan dwingend overkomen?  Is het niet. Diegenen die zich aangesproken voelen, zijn gebaat bij zo’n lijstje. En zij die hun schouders ophalen of dat-later-misschien-nog-wel-es-doen, laten het lijstje links liggen. Ook goed.

Hoe verwerk je een goed stappenplan in je blog?

  • Stap in je lezer/klant en erváár het probleem wat ze hebben, immers, je gaat van een behoefte uit.
  • Jij weet de oplossing(richting). G
  • Schrijf de grote tussenstappen op. D en F
  • En bedenk dan wat de ministapjes zijn B, C, E

Waarom niet in één keer A tm G omschrijven?   Omdat jij waarschijnlijk jouw tussenstapjes al niet eens meer herkent. Ze kunnen voor jouw al zón gewoonte zijn en dat is het voor jouw lezeres gewoon niet. Om je dus bewust te worden van de ministapjes definieer je eerst de tussenstappen en daarna dwing je jezelf af te vragen: maar hoe kóm je daar?

ik ben benieuwd naar jullie stappenplannen.  Geef je hieronder een linkje naar jouw stappenplan?

De foto bij dit bericht is gemaakt door christopher-sardegna